Wednesday, August 4, 2010

Saiz 2Cut (hexagon)


Saya nak buat post ni dalam Bahasa Melayu sebab saya malas nak karang ayat dalam Bahasa Inggeris, dan lepas tu suami saya kena edit pula (kalau grammar tak betul or ayat berbelit tu maksudnya suami saya belum edit). Tapi post ni bukan dalam BM sepenuhnya, kira rojak BM -English yerk.





Nak panggil hexagon atau 2Cut (two cut)? Dua2 sebutan boleh guna, refer shape yang sama juga. Hexagon tu sah2 sebab bentuknya 6 segi (cuba tengok di lubang tu, 6 segi kan). Jangan panggil silinder yerk, sebab bentuk silinder tu tak bersegi (macam silinderlah).

Nama 2Cut tu pulak saya tak tahu dari mana asalnya...punya baca banyak buku dan majalah beading, belum jumpa asal usul kenapa dipanggil 2Cut (jangan tak tau, 3Cut pun wujud). Hmm..kena membaca lagi banyak ni (nasib baik salah satu hobi saya membaca).

Saiz 2Cut ni sama jer dengan saiz Round (saya refer untuk Miyuki aje) tapi variasi saiz tu kurang.

15/0 : 1.5mm
12/0: 1.8mm
11/0: 2.0mm --> Ini saiz yang Miyuki import ke Malaysia
10/0: 2.2mm
9/0: 2.5mm
8/0: 3.0mm
6/0: 4.0mm
5/0: 5.0mm

Sekarang dah tau, kan senang....nak tengok warna-warna yang ada, silalah ke http://zaimanik.fotopages.com

No comments:

Post a Comment